Äta bör man... :)

Har precis ätit. Idag blev det potatis - och purjolöksoppa med nybakta frallor. Riktigt gottigt! :) Så enkelt recept på frallorna och degen kan man frysa in och ta fram när man vill ha nybakt. Kan ju inte bli bättre... :P

Frallor

3 dl vatten eller mjölk
7-8 dl vetemjöl
3-4 krm salt
1 msk socker, sirap eller honung
50 g jäst
2 msk rapsolja

Värm vätskan till 37°. Mät upp den mindre mjölmängden, salt och socker i en bunke. Smula ner jästen. Tillsätt oljan och vätskan och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa i 20 min men hoppa över denna jäsningen om du har bråttom  (hur ofta har man inte det! :) Dela degen i ca 12 bitar och rulla varje. Lägg på en plåt och låt jäsa under bakduk i ca 20 min. Värm ugnen till 225° och grädda mitt i ugnen i 8-10 min. Smaskens! :)

Vill man ta fram de frysta lägger man dom på en plåt i en kall ugn. Sätter graderna på 200° och gräddar i 20-25 min.



Imorgon ska det bli fredagsmys med fyllda tunnbrödsrullar. Blir fyllning med räkor och det ska bli roligt att testa, har aldrig gjort det förut så får se om det är ngn hit... :)



På lördag ska jag göra ngt jag inte gjort på väääldigt länge. Jag ska gå ut! haha :P Har ju inte hänt sedan innan jag blev gravid så det är ju si så där... hm...  över 2 år sedan!!  Ska hem till Karin och Per och röja lite... :D Är ju Oktoberfest med så det blir nog mer folk än nödvändigt på stan med... hm :P Ska bli riktigt roligt!

I söndags hade vi gäster här hemma. Mamma, pappa, lillebror och marmor o morfar var här. Alltid roligt att träffas! :) Fick så fina presenter, blommor och mormors goda äpplemos... så glad :) Tom på jobbet fick jag en present... hihi ;D



Tack för era gratulationer här på bloggen me´ :)





Kommentarer
Postat av: Linn

haft en bra dag?

2008-09-19 @ 10:09:37
URL: http://brunetternasmode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0