Här ska fimpas!

Nu har jag bestämt mig. Jag SKA sluta röka! Inte för tillfället utan för alltid... Jag vet att det kommer bli en regäl pina både för mig själv o de som står mig närmast, men det måste ske! Det SKA ske! Har åtta paket kvar i limpan o sen no more. Just nu så känns det jävligt skönt i kroppen att verkligen bestämt mig, men kommer garanterat ångra mig många många gånger. Då gäller det verkligen att bita ihop!!

Goda skäl för att sluta

Att sluta röka är den bästa insatsen man kan göra för att minska riskerna för att drabbas av sjukdomar. Det lönar sig alltid att sluta eftersom riskerna ökar snabbare ju längre man har rökt i sitt liv. När man slutar röka börjar kroppens reparationsarbete och fortsätter sedan under många år. En del förbättringar märks på en gång:

  • Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till normal nivå och blodkärlen vidgas. Temperaturen ökar i händer och fötter.
  • Efter åtta timmar minskar koldioxiden i blodet och syrehalten blir normal.
  • Efter ett dygn minskar risken för hjärtsjukdomar, som exempelvis hjärtinfarkt.
  • Efter två dygn börjar nervtrådarna sin återväxt och smak- och luktsinnet blir som vanligt igen.
  • Efter två veckor till tre månader förbättras blodcirkulationen och lungkapaciteten så mycket att det känns lättare att promenera. Konditionen ökar med 15 procent. Huden får tillbaka en friskare färg.
  • Efter en till elva månader börjar nästäppa, hosta och andningssvårigheter som beror på rökningen försvinna. Flimmerhåren nybildas i lungorna, vilket rensar dem och därmed minskar risken för infektion. Kroppens energi ökar och man blir mindre trött. Många sover bättre än tidigare.
  • Efter ett år har risken för hjärtinfarkt halverats.
  • Efter fem år är risken för hjärtinfarkt och hjärnblödning lika liten som för dem som aldrig har rökt.
  • Efter tio år har risken för lungcancer minskat med åtminstone två tredjedelar.
  • Efter 15 år är alla sjukdomsrisker som man får av rökning nästan lika låga som för dem som aldrig har rökt.
Dessutom så sparar man så OTROLIGT mycket pengar på att inte röka. Har precis öppnat ett nytt "rökfritt" sparkonto där det ska sättas in de pengar jag vanligtvis lagt ut på ciggaretter. Känns för mig som en väldigt bra motivation... :)





Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra Sara! :) Du får uppdatera hur det går i bloggen tycker jag ;) Lycka till!!

2008-06-15 @ 15:51:35
URL: http://nathalielieberth.blogg.se/
Postat av: Ida

har haft problem med fötterna sen ja va 12 typ men ska äntligen ta tag i de har ja tänkt.. =) fan du går i samma tankar som mig.. =) att sluta röka menar ja alltså =) har börjat känna efter och det känns faktiskt som att de e dags nu...men de kommer nog bli ett helvete på fester... =S

pussar

2008-06-15 @ 17:35:22
URL: http://imtheunforgiven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0